Wat is supply chain (management)?

Een begrip dat in sommige werelden op dagelijkse basis terugkomt. We hebben het over supply chain. Het is zelfs zó belangrijk, dat er volledige studies naar zijn gedaan en er zelfs een opleiding in te doen is. Maar wat is het? Op wat heeft het betrekking? En wat is het belang ervan?

In deze blog vertellen we je alles over supply chain én supply chain management. We gaan in op de betekenis, maar ook verschillen in soorten en nog veel meer. Lees gauw verder!

Wat is supply chain?

Supply chain verwijst naar een reeks van activiteiten, dat betrokken is bij het leveren van producten of diensten aan klanten. Deze activiteiten omvatten

  • het verwerven van grondstoffen en onderdelen;
  • het opslaan van voorraden;
  • het transporteren van producten en
  • het leveren van producten aan klanten.

In wezen is het de reis die een product maakt vanaf het begin tot het einde, van de leverancier naar de fabrikant, van de fabrikant naar de distributeur, van de distributeur naar de klant en van de klant naar distributeur (retour).

Als je supply chain letterlijk vertaald, kom je uit op bevoorradingsketen. Elk onderdeel van de chain is nauw met elkaar verbonden. De kwaliteit en de levering van het product kunnen op elk moment in de keten worden beïnvloed. Als er bijvoorbeeld een vertraging optreedt bij het transport van een product, kan dit gevolgen hebben voor de hele keten. Om het proces te waarborgen, bestaat supply chain management.

Wat is supply chain management?

Supply chain management gaat over het beheer van de supply chain. Het omvat het plannen, uitvoeren en controleren van de verschillende stappen in de supply chain. Dit gebeurt om ervoor te zorgen dat de producten op tijd en met de vereiste kwaliteit bij de klant aankomen.

Er zijn verschillende aspecten van supply chain management. Het gaat hier om onder andere voorraadbeheer, transport- en productieplanning en samenwerking met leveranciers en distributeurs. Bedrijven die een effectieve supply chain managementstrategie hebben, kunnen hun kosten verlagen, de productkwaliteit verbeteren en de klanttevredenheid verhogen. Vandaar dat het belang ervan zo groot is.

Interne versus externe supply chain

Er zijn twee soorten supply chain: interne en externe. Interne supply chain heeft betrekking op de activiteiten die plaatsvinden binnen een bedrijf. Je raadt het al, externe supply chain vindt plaats buiten het bedrijf, of eigenlijk de activiteiten die plaatsvinden tussen bedrijven.

Bij interne supply chain moet je denken inkoop, productie en opslag. Mocht het proces al vastlopen bij de inkoop, dan heeft dat natuurlijk invloed op de gehele keten. Hoe betere investering in de interne supply chain, des te groter het succes van het bedrijf. Je wilt zorgen voor het maximaliseren van de efficiëntie en het minimaliseren van de kosten in de productieketen. Dit kan worden bereikt door middelen optimaal te benutten, voorraadniveaus te beheren en de productieprocessen te stroomlijnen.

Externe supply chain management richt zich op de samenwerking met leveranciers en distributeurs om de kwaliteit en efficiëntie van de supply chain te verbeteren. Door middel van optimale samenwerking kunnen bedrijven bijvoorbeeld de leveringstijden verkorten, wat de klanttevredenheid kan verhogen en de kosten juist zal verlagen.

Het belang van supply chain management

Het hebben van een effectief supply chain management is, zoals je hebt gelezen, van groot belang voor het succes van een bedrijf. We benoemen vier dingen waar elk ondernemershart harder van gaat kloppen. Hieronder volgen die redenen:

  1. Kostenbesparing: Door het optimaliseren van de supply chain-processen kunnen bedrijven de kosten verlagen en hun winst verhogen. Het kan bijvoorbeeld helpen om de voorraadniveaus te verminderen, de transportkosten te verlagen en de productie-efficiëntie te verbeteren.
  2. Verbeterde kwaliteit: Supply chain management kan eveneens helpen om de kwaliteit van producten te verbeteren. Dit gebeurt door middel van het beheren van de leveranciers en het controleren van de kwaliteit van grondstoffen en afgewerkte producten. Ee hogere klanttevredenheid en loyaliteit, heb je hierbij als gevolg.
  3. Betere leveringsprestaties: Leveringstijden wil je verkorten en de beschikbaarheid van producten dien je te verbeteren. Waarom? De vraag van de klant wordt gehoord en de concurrentiepositie verbetert.
  4. Risicobeheersing: Door het beheren van de supply chain kunnen bedrijven risico’s beter beheersen en verminderen. Het kan bijvoorbeeld helpen om de voorraadniveaus te optimaliseren om tekorten te voorkomen, de leveranciersprestaties te monitoren en alternatieve leveranciers te identificeren.

Conclusie

In deze blog hebben we besproken wat supply chain is en wat het belang is van supply chain management. Daarnaast zijn we ingegaan op het verschil tussen interne en externe supply chain en hoe bedrijven deze processen kunnen optimaliseren. Het hebben van een effectief supply chain management is essentieel voor het succes van een bedrijf. Je blijft je concurrenten voor en maakt grote kans je winst te verhogen.

Meer van Blog